Medlemsinformation

 

OBS! För vårterminen måste betalningen vara Råå GF tillhanda senast 31/1 2018

 

Priser

 Vuxna

700:-/termin oavsett pass och antal träningstillfällen per vecka
500:-/termin sittgympa
500:-/termin stavgång
Medlemsavgift 150:- ingår ovan.

Om du önskar vara stödmedlem i Råå GF kostar det 150:-/ termin

Barn

650:-/termin
Medlemsavgift 150:- ingår.

Inbetalning

Vid inbetalning av träningsavgift vänligen uppge:
1. Namn, adress och telefonnummer
2. Personnummer
3. Vilken grupp/grupper du tränar i

Betalning  till bankgiro 261-8510 eller Swish 123 570 3640

 

Försäkring

Alla barn är försäkrade i föreningen, dock krävs särskild försäkring för dem som tränar i pass
med rotationer. Kontakta respektive tränare för mer information eller betala in 180 kr till vårt bankgiro så ordnar vi försäkringen.

Glöm inte ange barnets namn och personnummer på inbetalningen.

Vuxna är inte försäkrade men försäkring finns att teckna genom Råå GF.

 

 

Schema

Schema VT 2018(Klicka på länken)

 

 

 

Vuxen

Dans/Styrka med Linda D

LindaDsmall

Ett kombinerat pass med 20 min dans och 25 min styrka. Dansen är inspirerad av latinsk musik, latinska rytmer och dansuttryck. Det är lekfullt, det är fritt och kräver ingen exakthet. Stilarna kan vara salsa, merengue, , cumbia och reggaton.

Härma, släpp loss och ha kul med mycket känsla, attityd och karaktär. Vältränad eller inte, alla kan vara med och göra danspasset till sitt eget. Precis som på dansgolvet.

Styrkan görs med hjälp av gummiband till största del, men kan även finnas andra redskap som hantlar, kettlebells m.m.

 

 

Styrkepass med Linda D

LindaDsmall

Vi tränar igenom hela kroppen med hjälp av kettlebells, hantlar, gummiband och egen kroppsvikt.

 

 

 

 

Korgboll med Håkan

christinaliten

Korgboll är en typ av basketboll, men utan regler.

Detta är ett tufft pass med tuffa tag, mycket flås och smidighet, men framförallt gott kamratskap och många skratt.

 

 

 

 

 

 

Core/Funktionell träning med Mia

Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.
Ett medelpass gjort med övningar som innehåller träning av kondition, koordination, styrka & stabilitet, rörlighet. Ingen behöver tänka ”jag kan nog inte” – alla kan  och arbetar efter sin egna förmåga.

 

Lättgympa med Malin

Lite lugnare tempo, fokus på rörlighet, koordination, styrka & stabilitet men vi glömmer inte kondition. Även här får man ett nyttigt råd med sig hem.

En bra nivå för nybörjare – den här intensiteten upplevs behaglig och man kan hålla på en längre tid. Du tappar inte lusten inför nästa träningspass.

För den lite mer vane motionären och för elitmotionärer är det här nivån för återhämtningsträning dagen efter ett hårt träningspass eller en tävling. Passet ger god friskvårdande effekt.

Välkomna!

 

Balance med Linda B

Balance eller som jag kallar det; Balans & Harmoni är ett pass med lugna rörelser där vi balanserar kroppen och skapar större harmoni. Med influenser från Qigong, Thai Chi och Yoga tränar vi kroppslig närvaro, balans, mental koncentration, i enkla rörelser och andning för att förbättra cirkulationen av energi i kroppen.

Det är en träningsform som passar alla. Rörelserna anpassas efter förmåga och varje pass avlutas med en stunds skön avkoppling.

 

Cirkelträning med Linda B

information kommer snart.

 

 

 

 

Pilates med Linda B

Pilates Flow är ett mjukt Pilates pass som ger stor kroppsnärvaro och mental avkoppling. I detta pass tränar du rörlighet, koordination och styrka i ett lugnt tempo till skön musik.

Vi fokuserar på stabilitet i framför allt mage, rygg och bål, vilket är viktigt för en stark kropp med god hållning. Den stärker muskulatur, förbättrar balans, koordination och andning.

Det är en träningsform som passar alla. Rörelserna anpassas efter förmåga och utförs på matta både med och utan plattor. Varje pass avslutas med en skön avkoppling.

Kettleballs med Kaula

Information kommer snart.

 

Stavgång med Anki

Ankismall

En motionsform som passar alla.

Stavgång har många fördelar framför vanliga promenader. Om man går raskt och intensivt ger den bättre konditions-, styrke- och rörlighetsträning än en promenad utan stavar. Samtidigt förbränner man nästan dubbelt så mycket energi.

Stavgång är också mer skonsam för knäna och ryggen jämfört med löpning. Dessutom använder man till och med fler muskelgrupper än vid löpning. Framförallt är det muskler i ben, mage, rygg, armar och bröst som får arbeta.

Belastningen på musklerna fördelas jämnt, så risken för obehag och smärta blir mindre än vid till exempel löpning. Stavgång ger därför effektiv konditionsträning för den som inte vill eller kan jogga eller styrketräna på andra sätt.

Träningen är lämplig om du har lättare besvär med axlar och skuldror. Det är en säker motionsform även vid halt underlag. Lite uppvärmning av muskler och leder före och stretching efteråt – så har vi ett tränings/motionspass så gott som annat.

Välkomna!

 

Sittgympa med Birgit

Varför sitta? Är det inte för lätt? Nej och nej!

Sittgympa är en träningsform för hela kroppen. Det handlar till stora delar om rörlighetsträning samtidigt som man bygger upp muskelstyrka och smidighet.

Syftet med sittgympa är framför allt att stimulera blodcirkulationen, bibehålla och gärna förbättra rörligheten i lederna, muskelfunktionen, konditionen och koordinationen.

Sittgympa ger både flås och svett i pannan. Fördelen med att sitta och gympa är att all koncentration kan läggas på övningen och inte t ex både göra övningen och att hålla balansen. Vi kan träna armarna i sittande, rygg, mage och inte minst ben.

Detta passar för de flesta, särskilt om balansen av en eller annan anledning inte är som förr. Det kan finnas många anledningar till att man väljer sittgympa och alla anledningarna är lika rätt.

Röra sig är bra för kropp och själ. Att bli orörlig och stel i musklerna gör att det dagliga livets aktiviteter blir svåra att utföra eller blir mycket ansträngande. Hålla rörlighet är viktigt för hela kroppen. Styrkan kommer som en bonus!

I sittgympa kan vissa övningar också göras i stående, så var och efter sin förmåga.

Välkomna!

 

Barn / Ungdom

Barnet tilldelas grupp efter ålder och kunskap, se nedan för ytterligare information. Ledaren avgör när barnet är redo att byta grupp, ta kontakt med ledaren om du har några frågor kring detta. 

Föräldrar får vara med i gymnastiksalen de två första passen på terminen, därefter ber vi er vänta utanför under tiden barnen tränar för att ge dem bästa möjlighet till koncentration.

Kom i tid, gärna en stund innan, så att passet kan börja i tid och barnen kan få ut så mycket som möjligt av sin träning. Vattenflaska ska medtas till passen. Halkfria skor/mockasiner, alternativt tränar man barfota för att inte riskera skador. Barn med långt hår skall sätta upp detta så att det inte fastnar.

Vi vill att barnen ska har så roligt som möjligt på våra pass. Samtidigt som glädje går först är passen fortfarande strukturerade och givande.

Information finns löpande på vår hemsida www.raagf.se 

Bamsegympa 2-4 år med Olivia, Vilma och Selma

Bamsegympa är rolig, allsidig motorisk träning för de allra yngsta där de tillsammans med Bamse och hans vänner får prova på olika sätt att röra sig och använda både kropp och knopp! Att ha kul, i lek och rörelse tillsammans med kompisar, att krypa, åla, rulla och kanske uppleva lyckan i att göra sin första kullerbytta – det är Bamsegympa

Barngympa 3-4 år med Olivia, Vilma och Selma

Väntar på uppdatering.

Barngympa 4-6 år med Kaula, Victor och Almina

Dessa pass startar med en redskapsbana med fokus på de olika grundformerna inom gymnastik såsom hoppa, klättra och balans. Avslutas med lek.

Fortsättningsgrupper från 6 år och uppåt

Björnarna (Rikard, Dotti, Linn och Li)

Här tränar vi på kullerbyttor, hjulningar, handstående och hoppteknik på trampet. För att avancera till nästa grupp så ska man känna sig säker på detta.

Delfinerna (Rikard och Lova)

Här finslipar vi våra tekniker för att sedan utveckla det till mer avancerade övningar. Mycket fokus på spänningsteknik och styrka så att man kan klara av att göra en säker volt eller flickflack. För att avancera till nästa grupp så ska man känna sig mogen inför att träna hårt och få ett godkännande av tränare.

Gazellerna – Tävlingsgrupp (Rikard)
Här tränar vi inför tävling. Olika varianter av volter samt styrka och fristående. Att tävla är såklart frivilligt, att gå på gymnastik ska först och främst innebära att ha roligt.