Medlemsinformation

OBS! För höstterminen måste betalningen vara Råå GF tillhanda senast 30/9 2018

Priser

 Vuxna

700:-/termin oavsett pass och antal träningstillfällen per vecka
500:-/termin sittgympa
500:-/termin stavgång
Medlemsavgift 200:- ingår ovan.

Om du önskar vara stödmedlem i Råå GF kostar det 200:-/ termin

Barn

650:-/termin
Medlemsavgift 200:- ingår.

Inbetalning

Vid inbetalning av träningsavgift vänligen uppge:
1. Namn, adress och telefonnummer
2. Personnummer
3. Vilken grupp/grupper du tränar i

Betalning  till bankgiro 261-8510 eller Swish 123 570 3640

 

Försäkring

Alla barn är försäkrade i föreningen, dock krävs särskild försäkring för dem som tränar i pass
med rotationer. Kontakta respektive tränare för mer information eller betala in 180 kr till vårt bankgiro så ordnar vi försäkringen.

Glöm inte ange barnets namn och personnummer på inbetalningen.

Vuxna är inte försäkrade men försäkring finns att teckna genom Råå GF.

 

 

Schema

Schema HT 2018(Klicka på länken)

 

 

 

Vuxen

Stavgång med Anki

Ankismall

En motionsform som passar alla.

Stavgång har många fördelar framför vanliga promenader. Om man går raskt och intensivt ger den bättre konditions-, styrke- och rörlighetsträning än en promenad utan stavar. Samtidigt förbränner man nästan dubbelt så mycket energi.

Stavgång är också mer skonsam för knäna och ryggen jämfört med löpning. Dessutom använder man till och med fler muskelgrupper än vid löpning. Framförallt är det muskler i ben, mage, rygg, armar och bröst som får arbeta.

Belastningen på musklerna fördelas jämnt, så risken för obehag och smärta blir mindre än vid till exempel löpning. Stavgång ger därför effektiv konditionsträning för den som inte vill eller kan jogga eller styrketräna på andra sätt.

Träningen är lämplig om du har lättare besvär med axlar och skuldror. Det är en säker motionsform även vid halt underlag. Lite uppvärmning av muskler och leder före och stretching efteråt – så har vi ett tränings/motionspass så gott som annat.

Välkomna!

Kettleballs med Kaula

Information kommer snart.

Sittgympa med Birgit

Varför sitta? Är det inte för lätt? Nej och nej

Sittgympa är en träningsform för hela kroppen. Det handlar till stora delar om rörlighetsträning samtidigt som man bygger upp muskelstyrka och smidighet

Syftet med sittgympa är framför allt att stimulera blodcirkulationen, bibehålla och gärna förbättra rörligheten i lederna, muskelfunktionen, konditionen och koordinationen

Sittgympa ger både flås och svett i pannan. Fördelen med att sitta och gympa är att all koncentration kan läggas på övningen och inte t ex både göra övningen och att hålla balansen. Vi kan träna armarna i sittande, rygg, mage och inte minst ben.

Välkomna!

Core/Cirkel med Malin

Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.
Ett medelpass gjort med övningar som innehåller träning av kondition, koordination, styrka & stabilitet, rörlighet. Ingen behöver tänka ”jag kan nog inte” – alla kan  och arbetar efter sin egna förmåga.

Lätt StepUp/Styrka med Gunilla

Information kommer snart.

Tai Ji (Tai Chi) med Gudrun

Introduktion till Tai Ji, eller kanske mer bekant för er som Tai Chi.

Tai Chi är på en och samma gång gymnastik, meditation och Qi Gong. Grunden är den långsamma Tai Chi-formen, som är en flytande och obruten serie rörelser. Det kan kallas röreselsemeditation.

Vi skall öppna upp och aktivera energiflödet (Qi-energin) i hela kroppen med ett grundligt stretchprogram, sen i steg för steg utveckla både fysisk och mental balans, förstå Yin och Yang, och söka stillhet i rörelse.

Tai Chi Chuan är en urgammal kinesisk fysisk träningsform, egentligen en kampsport, men som idag är anpassad till västvärldens behov och fokuserar på smidighet och precision, mer än på muskelkraft och hårdhet. Denna form består av en serie av 64 positioner i kontinuitet.

Passar alla åldrar.

Vad behöver du som deltagare: mjuka kläder som tillåter stora rörelser, platta enkla skor.

Välkomna!

Lättgympa med Malin

Lite lugnare tempo, fokus på rörlighet, koordination, styrka & stabilitet men vi glömmer inte kondition. Även här får man ett nyttigt råd med sig hem.

En bra nivå för nybörjare – den här intensiteten upplevs behaglig och man kan hålla på en längre tid. Du tappar inte lusten inför nästa träningspass.

För den lite mer vane motionären och för elitmotionärer är det här nivån för återhämtningsträning dagen efter ett hårt träningspass eller en tävling. Passet ger god friskvårdande effekt.

Välkomna!

Styrka med Ceclia

Information kommer snart.

Korgboll med Håkan

christinaliten

Korgboll är en typ av basketboll, men utan regler.

Detta är ett tufft pass med tuffa tag, mycket flås och smidighet, men framförallt gott kamratskap och många skratt.

 

 

 

 

 

 

Barn / Ungdom

Barnet tilldelas grupp efter ålder och kunskap, se nedan för ytterligare information. Ledaren avgör när barnet är redo att byta grupp, ta kontakt med ledaren om du har några frågor kring detta. 

Föräldrar får vara med i gymnastiksalen de två första passen på terminen, därefter ber vi er vänta utanför under tiden barnen tränar för att ge dem bästa möjlighet till koncentration.

Kom i tid, gärna en stund innan, så att passet kan börja i tid och barnen kan få ut så mycket som möjligt av sin träning. Vattenflaska ska medtas till passen. Halkfria skor/mockasiner, alternativt tränar man barfota för att inte riskera skador. Barn med långt hår skall sätta upp detta så att det inte fastnar.

Vi vill att barnen ska har så roligt som möjligt på våra pass. Samtidigt som glädje går först är passen fortfarande strukturerade och givande.

Information finns löpande på vår hemsida www.raagf.se 

 

Barngympa (Nybörjare) 3-5 år med Kaula och Olivia

Väntar på uppdatering.

Björnarna (från 6 år och uppåt och Nybörjare) med Kaula och Olivia

Väntar på uppdatering.

Delfinerna (Mellan grupp) med Fannie och Filippa

Väntar på uppdatering

Gazellerna – (Tävlingsgrupp) med Fannie och Filippa 
Här tränar vi inför tävling. Olika varianter av volter samt styrka och fristående. Att tävla är såklart frivilligt, att gå på gymnastik ska först och främst innebära att ha roligt.